آیا بیمه تجهیزات الکترونیکی بلای جان گارانتی‌ها می‌شود ؟ 

بیمه‌های معتبر خصوصی با گسترش دفاتر مهندسی خود به مصاف گارانتی‌های فروشگاهی و خدمات پس از فروش شرکت‌ها در حوزه لپ‌تاپ می‌روند.

به گزارش عصر ارتباط، با شیوع بیمه‌ها در بازار خدمات پس از فروش لپ‌تاپ، استقبال خریداران نوت‌بوک از این شکل خدمات افزایش یافت.

این در حالی است که به‌رغم افزایش رقابت میان گارانتی‌های شرکتی و فروشگاهی حاضر در بازار لپ‌تاپ، چهار بیمه خصوصی موفق شدند با تکیه بر اعتبارعمومی خود در گذشته، کم کم جایگاه جداگانه‌اي در بازار تجهیزات الکترونیک و به ویژه انواع نوت‌بوک کسب کنند.از سوی دیگر، بسیاری از فعالان بازار سخت‌افزار اعتقاد دارند عاملی که می‌تواند حوزه کاربرد بیمه‌ها را بیشتر از پیش گسترش دهد علاوه بر شرایط کامل‌تر و کاربرپسندتر قوانین بیمه‌ها، کاستی‌های رایج و تجربه‌های ناخوشایندی است که خریداران لپ‌تاپ در مواجهه با گارانتی‌ها با آن روبه‌رو شده‌اند.

دوئل بیمه‌هادر بازارلپ‌تاپ

سوابق خاموش

تقریبا اولین بار نام بیمه‌ها در بازار دوربین‌های دیجیتال رایج شد. هرچند بسیاری از خدمات بیمه مختص دوربین‌های حرفه‌ای و گران بود که در مقایسه با ديگر گارانتی‌ها کمتر طرفدار داشت اما باعث شد تا کم کم نام بیمه در بازار لپ‌تاپ هم جای خود را پیدا کند.

ایران، سامان، پارسیان و دی اولین بیمه‌های خصوصی بودند که در بازار خدمات پس از فروش نوت‌بوک رایج شدند. با وجود نمایندگی‌های متعددی که این بیمه‌ها در سراسر کشور دارند در حال حاضر ارتباط مراکز بیمه با بازار فروش و خدمات به کاربران، از طریق عقد قرارداد با فروشگاه‌ها و شرکت‌های فروش لپ‌تاپ است.

موضوعی که حتی بسیاری از فروشگاه‌های تحت قرارداد در خصوص نوع ارتباط بیمه‌ها به آن معترف هستند این است که با وجود دفاتر متعددی که در سطح شهر دارند هیچ‌کدام در مراکز عمده فروش لپ‌تاپ حضور ندارند و به همین دلیل این نوع خدمات در پس اطلاعاتی قرار دارند که فروشگاه‌ها یا تعداد انگشت‌شمار شرکت‌های تحت قرارداد به خریداران در خصوص بیمه و شرایط آنها عرضه می‌کنند.

جایگزینی به شرط اعتبار

خدماتی که اغلب بیمه‌های حاضر تحت عنوان بيمه به خریداران لپ‌تاپ ارايه می‌کنند بر اساس شرایط و قوانینی است که در بیمه‌نامه‌ها و در قالب درصدهایی از فرانشیز برای هر یک از قطعات درونی و بیرونی نوت‌بوک‌ها در نظرگرفته شده است.

شاهمرادی مدیرعامل یکی از شرکت‌هایی که نوت‌بوک‌های‌ تحت قرارداد بیمه پارسیان را عرضه می‌کند معتقد است که نقص اجرایی گارانتی‌های حاضر در بازار لپ‌تاپ محبوبیت بیمه‌ها را افزایش می‌دهد.

او با اشاره به اینکه مدت زمان قرارداد اغلب بیمه‌های موجود در بازار لپ‌تاپ یک سال است، گفت: «در موارد متعدد، بسیاری از شرکت‌هایی که داعیه گارانتی برتر در بازار را دارند به دلایل و بهانه‌های مختلف از ارايه خدمات لازم در ازا مبالغ دریافتی سر باز می‌زنند.»

به گفته وی، با وجود اینکه عمر بیمه‌های گارانتی لپ‌تاپ چندان زیاد نیست اما طی همین مدت کم استقبال کاربران لپ‌تاپ از این خدمات افزایش چشم‌گیری داشته است.

علاوه بر این دفاتر مهندسی بیمه‌ها که خدمات پس از فروش تعمیر و تعویض نوت‌بوک‌ها را تحت عنوان بیمه تمام خطر تجهیزات الکترونیکی عرضه می‌کنند، با تماس هر یک از خریداران به منظور بهره‌گیری از خدمات، کارشناسان مرتبط را به محل کار یا منزل متقاضی ارسال می‌کنند تا مشکل یا صدمات وارد آمده به لپ‌تاپ مورد بررسی قرار گیرد.

او افزود: «بر اساس موارد ذکر شده در بیمه‌نامه اگر لپ‌تاپ‌های آسیب‌دیده با توجه به سقف هزینه‌های بازسازی قطعات، قابل تعمیر نباشند مشمول گارانتی تعویض خواهند شد که این موضوع با کم کردن درصدی از فرانشیز و دریافت هزینه‌ای از سوی دفتر بیمه امکان‌پذیر است.»

نفوذ بیمهها برای جایگزینی

مدیر دفتر بیمه قطعات الکترونیکی پارسیان با اشاره به اینکه تمام خسارت‌های فیزیکی وارد شده به انواع نوت‌بوک و تجهیزات سرور تحت پوشش این بیمه قرار دارد، گفت: «در حقیقت این بخش از بیمه تمام خطر پارسیان یک گارانتی طلایی محسوب می‌شود که در واقع جایگزین مناسبی برای گارانتی‌های شرکتی است که بسیاری از صدمات لپ‌تاپ را تحت پوشش خود نمی‌گیرند.»

عباسی با بیان اینکه نرخ بیمه پارسیان برای لپ‌تاپ‌های مختلف 5/2 درصد از قیمت انواع نوت‌بوک است، ادامه داد: «تمام طیف نوت‌بوک‌ها از سطح مبتدی تا حرفه‌ای مشمول قانون 5/2درصد از هزینه کل لپ‌تاپ خریداری شده می‌شوند که در صورت خسارت دیدن نیازی به مراجعه حضوری شخص خریدار به شرکت بیمه نیست.»

او در خصوص موارد تحت گارانتی طلایی بیمه پارسیان، افزود: «اغلب آسیب‌دیدگی‌هایی که در مورد سیستم‌های الکترونیکی تحت حمایت بیمه پارسیان قرار می‌گیرد مانند انفجار، آتش‌سوزی، اتصال کوتاه، سقوط و شکستگی، ریختن مایعات به داخل دستگاه و سرقت با شکستن حرز نیز در شرایط بیمه لپ‌تاپ‌ها هم وجود دارد.»

همچنین کارشناس بیمه تجهیزات الکترونیکی سامان با اشاره به اینکه نرخ این بیمه روی لپ‌تاپ‌ها بین دو تا سه درصد از مبلغ کل هزینه لپ‌تاپ است، گفت: «نوع ارایه خدمات این بیمه در قالب قرارداد با شرکت‌ها و فروشگاه‌های فعال در حوزه لپ‌تاپ است که در قالب یک قرارداد معلوم صورت می‌گیرد.»

او با اشاره به اینکه علاوه بر دوربین‌های کانن و لپ‌تاپ، بیمه سامان به تازگی خدمات خود را در زمینه بیمه گوشی تلفن‌همراه نیز آغاز کرده، ادامه داد: «از طریق عقد قرارداد با شرکت آریاسیستم برای اولین بیمه‌نامه موبایل را صادر کردیم.»

به گفته وی، تمام آسیب‌ها و صدمات احتمالی روی لپ‌تاپ‌ مانند ضربه و شکست فیزیکی، آبدیدگی و نم‌زدگی، سوختن بردهای الکتریکی، آتش‌سوزی و حوادث طبیعی نیز روی گوشی تلفن‌همراه تحت پوشش بیمه سامان قرار می‌گیرد.

مدیر دفتر تجهیزات الکترونیکی بیمه سامان، افزود: «خدمات بیمه‌ها از این رو می‌تواند جایگزین مناسبی در بحث گارانتی تجهیزات IT محسوب شود که گارانتی‌های متفرقه حاضر در این بازار هیچ‌گونه خدماتی را به صورت رایگان به مصرف‌کننده ارايه نمی‌کنند و حتی گارانتی‌های اصلی نیز تنها در مواردی که خرابی دستگاه ناشی از طراحی و ساخت تشخیص داده شود به تعهدات خود عمل می‌کنند. این در حالی است که اگر دستگاه مورد نظر در اثر عوامل دیگر نظیر ضربه یا هر نوع سهل‌انگاری دچار آسیب شده باشد از دایره پوشش خدمات آنها قانونا خارج می‌شود.

لوح

رایج‌ترین تفاوت میان مقوله گارانتی ‌و بیمه‌ در نوع خدماتی است که برای جلب رضایت مشتریان خود ارايه می‌دهند. یکی از مواردی که باعث می‌شود عملکرد بیمه‌های خصوصی در مقایسه با گارانتی‌ها در حوزه‌ای مانند لپ‌تاپ کامل‌تر جلوه کند قبول خدمات در برابر صدماتی است که ممکن است گارانتی‌های رسمی و معتبر نیز از عرضه رایگان آن خودداری کنند. این در حالی است که شرکت‌های گارانتی‌دهنده نیز اعتقاد دارند مبلغی که بیمه‌ها جهت ارايه خدمات دریافت می‌کنند به مراتب بیشتر از مبالغ گارانتی‌های قدیمی و معتبر بازار است. بر اساس اعلام دفاتر چهار بیمه خصوصی، بیمه ایران با دریافت هزینه‌ای معادل یک درصد از کل مبلغ لپ‌تاپ کمترین میزان و بیمه دی با دریافت مبلغ پنج درصد از کل هزینه یک لپ‌تاپ بیشترین هزینه را در قبال پشتیبانی دریافت می‌کنند

منبع : http://online.asreertebat.com


موضوعات مرتبط: اطلاعات کامپیوتری ، خبری و اطلاع رسانی

تاريخ : پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۹ | 8:54 | نویسنده : وحید |
.: Weblog Themes By Bia2skin :.