روند فروش کنسول بازی Wii در حال حاضر و پیشبینیهای کارشناسان حکایت از کاهش چشمگیر سهام فروش نینتندو تا سال 2013 دارد.
زمانی نهچندان دور کنسول بازی Wii شرکت نینتندو در صدر پرفروشترین کنسولهای بازی جای میگرفت، این در حالی است که از اواخر سال 2009 با رکود اقتصادی حاکم بر بازار و فعالیت گسترده سایر سازندگان مطرح، این محصول به تدریج جایگاه قدیمی خود را از دست داد و حالا به رتبهای بهتر از سوم دست پیدا نکرده است. از طرفی ایکسباکس و کنسول بازی شرکت سونی در حال حاضر با استفاده از قابلیتهای نوین خود همچون کینکت و MOVE راه را برای حریف قدرتمند خود بستهاند. براساس پیشبینیهای صورتگرفته توسط کارشناسان بازار کنسولهای بازی، اين کنسول پلياستيشن 3 شرکت سوني خواهد بود که تا سال 2013 با تمامي نوساناتي که براي خود و ساير برندهاي سازنده پيش ميآيد، اين عنوان را به يدک خواهد کشيد. اگرچه نميتوان پيشاپيش برنده اين نبرد را مشخص کرد اما علم آمار نشان داده است که بيشتر اين پيشبينيها درست از آب درميآيد. برهمين اساس، بهنظر نميرسد که نينتندو برنده اين بازي باشد در صورتيکه هر برند ديگري ميتواند گوي سبقت را از Wii و برند سازندهاش یعنی نینتندو بربايد. براساس اطلاعاتي تحليلگران اقتصادي منتشر کردهاند، اگر نسبت و تناسب عددي را براي تمامي برندها يکسان در نظر بگيريم، نينتندو در سال آينده 25 درصد کاهش سهم فروش خواهد داشت و در ادامه اين روند نزولي در دو سال آينده با 30 درصد کاهش روبهرو خواهد شد. البته در سال 2013 اين عدد بزرگترين شکست طول عمر نينتندو را به رخ اين برند ژاپني ميکشد و کاهش 50 درصدی کنسول بازي نينتندو را به ارمغان ميآورد. از سوي ديگر، ايکسباکس 360 نيز با توجه به وضعيت اقتصادي موجود و حاکم بر بازار بهخصوص بازار کنسولهاي بازي تا سال 2012 تنها 10 درصد افزايش سهم فروش پيدا ميکند که البته هرچند اندک بهنظر ميرسد اما در مقايسه با سهم کاهش پيدا کرده نينتندو، براي مايکروسافت بهعنوان سازنده اين کنسول بازي يک برد ايدهآل محسوب ميشود. البته براساس تحقيقات بازار ديوينچ اين سهم در سال 2013 با کاهشي در حدود 30 درصد روبهرو ميشود که باز هم در مقايسه با جمع سهم فروش کم شده از شرکت نينتندو، اين برند را همچنان بالاتر از رقيب ديرينهاش قرار ميدهد.
در همين حال، سوني به عنوان يکي از پيشکسوتان درحوزه توليد کنسولهاي بازي نيز از اين قاعده مستثني نبوده اما شرايطي به مراتب بهتر از دو برند ديگر دارد. براساس اين پيشبينيها کنسول PS3 شرکت سوني با 25 درصد افزايش سهم فروش در سال آينده، بازار را در اختيار خود ميگيرد. در ادامه همين روند صعودي تا سال 2012، 10 درصد ديگر نيز افزايش سهم فروش خواهد داشت اما در سال 2013 که ظاهرا سالي نحس براي تمامي کنسولهاي بازي خواهد بود اين سهم 30 درصد کاهش پيدا خواهد کرد که با اين وجود باز هم در صدر پرفروشترينها جاي ميگيرد. بهعقيده جس ديوينچ، مهمترين عامل در سقوط سهم فروش کنسولهاي بازي از برندهاي مختلف تا سال 2013، وعدههايي است که اين شرکتها براي عرضه نسل جديد محصولاتشان دادهاند. سوني، مايکروسافت و نينتندو که همگي مدتي پيش اعلام کردند تا سال 2013 هيچ خبري از نسل جديد اين محصولات ديجيتالي نخواهد بود و قصد دارند با بهکارگيري جديدترين تکنولوژيها و قابليتهاي پردازشي اين مشکل را تا حد مناسبي مرتفع کنند. البته کارشناسان بازار بر اين موضوع پافشاري ميکنند که اگر تغييرات تنها در حوزه طراحي ظاهري اين کنسولها اتفاق بيفتد بدونشک شاهد افت سهم فروشي بيشتر از حد تصور خواهيم بود.
بهرهگيري از قابليتهاي سختافزاري و نيز استفاده از طراحيهاي مناسب و نيز رابطهاي گرافيکي ايدهآل که همگي از جمله مهمترين عوامل در انتخاب يک کنسول بازي از سوي کاربر است، ميتواند يک برند را به غول بيبديل اين بازار تبديل کند و يا همان برند را به خاک سياه بکشاند. بهنظر ميرسد اساس و منطق اين پيشبينيها درست براساس اطلاعاتي باشد که از سوي خود شرکتها منتشر شده است. بهعنوان نمونه، مدتي پيش نينتندو اعلام کرد که براي کنسول بعدي خود تنها به آپگريد کردن قطعات سختافزاري اکتفا ميکند که اين موضوع بهخودي خود روي فروش محصول نينتندو تاثير معکوس ميگذارد. البته ميتوان دلايل موفقيت سوني را نيز در مجموعه همين عوامل بررسي کرد؛ جاييکه سوني به کاربران قول داده است تا سال 2016 از کنسول پلياستيشن 3 خود پشتيباني بهعمل ميآورد. اين موضوع يعني کاربران ميتوانند تا 3 سال بعد از عرضه کنسول بازي جديد سوني، همچنان اميدوار باشند که از بهروز رسانيهاي سوني براي اين کنسول خاص بهرهمند هستند. در همين زمان است که سوني با ارايه پيشنهادهايي مناسب همچون قابليت استفاده از ديسکهاي بلو-ري آرام آرام کاربران را به سمت استفاده از محصولات جديد خود سوق ميدهد؛ اتفاقي که دقيقا براي PS2 در زمان ورودش به بازار و نيز بهدست آوردن سهم فروش مناسبش افتاد.
در همين حال بهنظر ميرسد شرکت نينتندو براي اينکه بتواند در گود رقابت باقي بماند يا بايد تفکري نوين را در عرضه کنسول بازي نسل جديدش جاري کند و يا به فکر افزايش سهم فروش بازي کنسول بازي قديمياش يعني DSLITE را بيش از پيش افزايش دهد. اين کنسول بازي قديمي که جزو محصولات قابل حمل اين شرکت محسوب ميشود با گذشت مدت زماني از ورودش به بازار کنسولها همچنان مورد علاقه کاربران است تا حدي که حتي امروزه مسابقاتي در سطح بينالمللي براي اين کنسول برگزار ميشود و کاربران بهصورت آنلاين از قابليتها و ويژگيهايي که به تازگي نينتندو به آن اضافه کرده، بهره ميبرند
موضوعات مرتبط: خبری و اطلاع رسانی