برای بالا بردن کیفیت تصاویر ویدیویی در بازی‌های سه‌بعدی، روش‌های مختلفی وجود دارد. افزایش وضوح (رزولوشن) و بالا بردن جزئیات گرافیکی درون بازی، دو روش اصلی و شناخته شده‌تر بوده که اکثر کاربران با آنها آشنایی دارند. تکنیک‌های Anti-Aliasing و Anisotropic Filtering دو روش موثر دیگر برای بهبود کیفیت تصاویر در بازی‌ها است.


گیمرها باید با این دو تکنیک آشنا باشند چرا که کارت‌های گرافیکی و بازی‌ها با AA و AF برای بالا بردن کیفیت تصاویر سازگاری دارند. هر دوی این تکنیک یک هدف را دارند ولی نحوه انجام این کار در آنها متفاوت است.

ATI HD 6000 series

در AA با استفاده از تغییر رنگ‌های ریز و ظریف در لبه‌ها، سعی می‌شود تا ناهمواری‌ها، نرم و هموارتر شوند. اما در AF با بهبود بافت‌ها در سطوحی که لبه آنها نسبت به بیننده زاویه دارد، کیفیت تصاویر بالاتر می‌شود. به بیان دیگر AA روی سطوح و اجسامی که به صورت مستقیم مشاهده می شوند (مثل یک شخصیت که رو به روی شما ایستاده) اعمال می‌شود، درحالیکه AF برای تصاویری که با شما زاویه دارند (مثل جاده‌ای که تا خط افق ادامه پیدا کرده) اعمال می‌شود.

از آنجایی که موقعیت‌ها و حالت‌هایی که AF روی آنها اعمال می‌شود، بیشتر است، ممکن است کمتر متوجه اثر آن شوید.


کارت‌های گرافیکی رادئون سری HD 6800 که به تازگی عرضه شده‌اند، الگوریتم‌های جدید برای پردازش‌های AA و AF معرفی شده که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.


Morphological AntiAliasing (MLAA)


تکنیک AA جدید در کـارت‌هـای رادئـون سری HD 6800 از الـگـوریـتم جدیدی برای محاسبات AA استفاده می‌کند. در تکنیک جدید که به اختصار MLAA نامیده می‌شود، ساختارهای مشخص در یک فریم رندر شده را بررسی می‌کند و رنگ‌ها در لبه‌های این ساختارها را براساس روش خاصی ترکیب می‌کند.


ترکیب رنگ‌ها تابع پارامترهای مختلفی از جمله زاویه دید، رنگ و سایر خصوصیات ساختار است. شکل و طراحی ساختار در این تکنیک همانطور که از اسم آن (Morphological) پیداست، بسیار مهم و تعیین‌کننده است.


این پردازش‌ها، بعد از رندر فریم انجام می‌شود. به کارگیری سایه‌زن‌های محاسباتی با استفاده رابط برنامه‌نویسی Direct Compute، انجام این پردازش‌ها را سرعت بخشیده و کاهش سرعت فریم ناشی از آن را به حداقل می‌رساند.


تکنیک MLAA را روی هر بازی حتی عناوینی که از AA پشتیبانی نمی‌کنند، می‌توان اعمال کرد. از آنجایی‌که MLAA یک تکنیک بعد از پردازش (Post-Processing) است، از تصاویر پردازش شده توسط این تکنیک نمی‌توان توسط نرم‌افزارهایی نظیر FRAPS عکس گرفت.


فعال کردن MLAA در پانل کنترلی درایور Catalyst انجام می‌گیرد. در قسمت 3D این پانل کنترلی، گزینه‌ای برای فعال کردن این تکنیک قرار گرفته است. ضمن اینکه باید تمام تنظیمات مربوط به AA از درون بازی غیرفعال شوند. برای استفاده از این تکنیک باید درایور کاتالیست نسخه 10/10 (و یا جدیدتر) را نصب کنید.


Aisotropic Filtering


یکی دیگر از قابلیت‌های جدید رادئون‌های سری HD 6800، بهبود و پیشرفت الگوریتم AF در آنهاست. به طور کلی تکنیک AF در آنها است. به طور کلی تکنیک AF تاثیر محسوسی روی کارآیی پردازنده‌های گرافیکی مدرن ندارد.


بنابراین الگوریتم‌های AF را بدون وابستگی کیفیت فیلترینگ به زاویه سطوح کج می‌توان اعمال کرد. AMD و انویدیا، هر دو مدت‌هاست که فیلترینگ AF با کیفیت بالا را در پردازنده‌های گرافیکی خود به کار می‌گیرند و آنچه در کارت‌های رادئون سری HD 6800 ارایه شده، بهبود الگوریتم‌های AF محسوب می‌شود. الگوریتم پیشرفته‌تر در این کارت‌ها، تغییر در اجزای تشکیل‌دهنده بافت‌ها را سرعت بخشیده و به هم ریختگی آنها را به حداقل می‌رساند. ضمن اینکه همزمان می‌توان جزئیات ریز و کوچک را نیز حفظ کرد.


AMD در رادئون‌های سری HD 5000 ، شکل جدیدی از تکنیک AF خود را معرفی کرد که مستقل از زاویه بود. روش AF استفاده شده در کارت‌های سری HD 5000 یک عیب بزرگ داشت، این روش ناپیوستگی‌های محسوسی را در بافت‌های بسیار شلوغ ایجاد می کرد.


درتصویر اول کهتوسط یک کارت سری HD 5000 رندر شده، 4 ناحیه مجزای رنگ و بافت قابل تشخیص است.  در حالت ایده‌آل این تصویر باید شبیه یک لوله بسیار بلند باشد که داخل آن را نگاه می‌کنید و بدنه داخلی آن با بافت شطرنجی پوشیده شده است.


همانطور که می‌بینید، تصویر رندر شده به خصوص در قسمت خاکستری و میانی، پیوستگی خود را از دست داده و یک دست به نظر نمی‌رسد.


تصویر بعدی که توسط یک کارت رادئون سری HD 6000 رندر شده، وضعیت تا حدودی بهتر است. پیوستگی در این تصویر بیشتر بوده و ناحیه بیشتری در قسمت میانی، دارای پیوستگی و یکنواختی است.


هر دو تکنیک MLAA و AF بهبود یافته که امروز در مورد آنها صحبت کردیم، در سطح سخت‌افزاری بوده و در سطح نرم‌افزاری (درایو کارت گرافیکی) نیستند.


بنابراین تنها توسط رادئون‌های سری HD 6000 پشتیبانی شده و درایورهای جدید، این قابلیت‌ها را برای کارت‌های گرافیکی قدیمی‌تر AMD فعال نمی‌کنند.

نويد رفعتي
Navid@ICTNews.ir

منبع : عصر ارتباط


موضوعات مرتبط: اطلاعات کامپیوتری

تاريخ : یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹ | 10:58 | نویسنده : وحید |
.: Weblog Themes By Bia2skin :.