کنسول‌های بازی تا دهه آینده تغییر محسوسی نخواهند داشت

کنسول‌های بازی تا سال 2015 براساس شیوه ناتال پیش می‌روند.

با گذشت زمان کنسول‌های بازی نیز همانند تمامی محصولات دیجیتالی پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته و توانسته از یک محصول تک‌کاربرده برای بازی‌کردن که چهره چندان جذابی را هم نداشت، به یک وسیله حرفه‌ای با قابلیت‌های فراوان گرافیکی و با توان پردازشی بالا تبدیل شود. این در حالی است که با توجه به افزایش بازی‌های جدید که نیاز به پردازش‌های سنگین دارند، کنسول‌سازان نیز تمامی تلاش خود را به کار بسته‌اند تا از تازه‌ترین سخت‌افزارهای حال حاضر بازار استفاده کنند تا کاربر خود را راضی نگه دارند.


این در حالی است که جستجویی کوتاه در اینترنت به این نکته صحه می‌گذارد که کاربران در هر دوره‌ای از زمان آرزو داشتند که کنسول بعدی به یک سفینه فضایی عجیب و غریب تبدیل شود.


کنسول‌هایی با طراحی‌های کاملا فانتزی و LCDهایی شفاف که می‌توان بازی‌ها را حتی روی خود کنسول تماشا کرد و بدون نیاز به تلویزیون و یا یک نمایشگر جدا بازی‌ها را اجرا کرد. اما بسیاری از کارشناسان معتبر در این حوزه فقط به تکنولوژی‌های کنونی کنسول‌ها که از سوی شرکت‌های تولید کننده معرفی کرده‌اند، اشاره می‌کنند و در شرایطی با انتظار ترکیب ‌آنها با یکدیگر و استفاده از تکنولوژی‌های موجود دیگر دستگاه‌ها در این کنسول‌ها، آینده آنها را پیش‌بینی می‌کنند.


از زمانی که اولین کنسول‌های بازی ارایه شدند بیش از 40 سال می‌‌گذرد. در 20 سال اولیه این کنسول‌ها پیشرفت بسیار کمی داشتند چرا که توان سخت‌افزاری و دانش نرم‌افزاری در آن زمان در سطوح بسیار پایینی بود.


با افزایش توان سخت‌افزاری و پیشرفت نرم‌افزار‌ها، تولید‌کنندگان توانستند گرافیک بازی‌ها را از سال 80 تا 2000 ارتقا دهند، چرا که تا آن زمان بیشتر تمرکز آنها نیز روی گرافیک بازی‌ها صرف شده بود و کمتر شرکتی در تولید این دستگاه‌ها به فکر خلاقیت و استفاده از تکنولوژی‌های جدید بود. در آن زمان تولید کنسول با توانایی اجرای بازی‌های با گرافیک بالاتر به معنی پیروزی در رقابت‌های تنگاتنگ بین تولید‌کنندگانی مانند سگا، آتاری، میکرو و دیگر تولید‌کنندگان بود.


از سال 2000 به بعد گرافیک بازی‌های رایانه‌ای به اندازه مناسبی پیشرفت کرده و تولیدکنندگان را به فکر تولید کنسول‌های خلاقانه‌ای انداخته که پیشرو‌ترین شرکت در این فرآیند شرکت نینتندو بوده است که توانست با ارایه کنسول نینتندو Wii تحرک را به بازی‌بازان این کنسول هدیه دهد. این شرکت با استفاده از سنسورهای حساس به حرکت دسته‌هایی را طراحی کرده که کاربر با حرکت دادن آنها بتواند بازی را کنترل کند. بعد از این طراحی دست به تولید بازی‌های نمونه‌ای برای کنسول خود زد که اتفاقا با استقبال گیمر‌ها نیز مواجه شد.


وقتی بازی تنیس را انجام می‌دهید بسیار جذاب‌تر است که به جای اینکه یک گوشه بنشینیم و چند کلید را فشار دهیم به مانند یک بازیکن تنیس واقعی عمل کرده و بازی تنیس را انجام دهیم. یا در هنگام انجام بازی بوکس به مانند یک بوکسور دست خود را حرکت دهیم و یا با قلاب ماهی‌گیری خود چند ساعتی را صرف ماهی‌گیری کنیم. استقبال از این خلاقیت نینتندو به اندازه‌ای بود که دیگر رقیبان نینتندو مجبور شدند برای عقب نماندن از این شرکت دست به تولید چنین دسته‌هایی بزنند و از این رو تا سال بعدی شاهد ورود دسته‌های جدید برای کنسول‌های بازی ایکس‌باکس شرکت مایکروسافت و پلی‌استیشن شرکت سونی خواهیم بود.


پس با توجه به حرکت شرکت‌های تولید کننده به سمت جایگزینی دسته‌های حساس به حرکت به جای دسته‌های کلیدی این انتظار می‌رود که از سال 2010 تا سال 2015 تمام کنسول‌های بازی محبوب از این تکنولوژی‌ برای اجرای بازی‌های خود بهره ببرند تا عدم تحرک را که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کنسول‌ها است را از بین ببرند. تکنولوژی بعدی که به عقیده کارشناسان بیشتر در سال 2010 به بعد رشد خواهد داشت شبکه‌ای شدن کنسول‌ها است.


در حال حاضر نیز بسیاری از خدمات به صورت شبکه‌ای به کاربران کنسول‌های مختلف ارایه می‌شود اما کارشناسان GamaUltra اعتقاد دارند که دیگر بازی‌ها به این صورت و روی دیسک‌ها اجرا نخواهد شد و در واقع نوع بازی برای کنسول‌های مختلف متفاوت نخواهد بود و بازی‌ها از طریق شبکه‌های مانند Onlive، اOTOY، GaiKai و یا دیگر شبکه‌های اینچنینی اجرا خواهند شد و در مقابل هزینه‌ای به صورت اشتراک ماهیانه از کاربر دریافت خواهد شد که به این طریق نیز مشکل دیگر ارایه بازی‌ها به صورت قاچاق و یا کپی‌های غیر مجاز و در اصطلاح کرک شده حل خواهد شد.


 به این شکل کاربران نیز جدای از اینکه از چه کنسولی استفاده کنند می‌توانند از طریق اینترنت هر بازی را اجرا کنند و از این طریق تولید کنندگان بازی‌ها نیز به سود بالاتری دست می‌یابند. اما تکنولوژی دیگری که از سال 2015 تا 2020 بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت چیزی شبیه به تکنولوژی است که شرکت مایکروسافت در پروژه ناتال (Natal) خود از آن پرده‌برداری کرده است. پروژه‌ای که کنسول کاملا با کاربر خود ارتباط برقرار خواهد کرد و می‌توان آن را بدون هیچ دسته‌ای و تنها از طریق حرکت بدن از جمله دست‌ها و پاها و یا فرمان‌های صوتی کنترل کرد.


ناتال باعث می‌شود کاربران کاملا بازی را از نزدیک احساس کنند. این تکنولوژی در کنار نمایش‌های سه‌بعدی سبب خواهد شد که کاربر خود را در وسط بازی احساس کند و علاوه بر لذت‌بردن از بازی خود را قهرمان واقعی آن بداند.

منبع : عصر ارتباط


موضوعات مرتبط: کنسول بازی

تاريخ : چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۸۹ | 15:25 | نویسنده : وحید |
.: Weblog Themes By Bia2skin :.