براساس نظرسنجی جدید کنسول بازی آتاری بهعنوان دومین محصول محبوب از ابتدای تولید تا کنون انتخاب شده است.
پس از ورود به سال 2000 و ورود نسل جدید کنسولهای بازی همگان بر این تصور بودند که محصولات پیشین به تدریج از رده خارج شده و مدلهای تازهوارد جای آنها را میگیرد. این در حالی است که نهتنها این موضوع جامه عملی به خود نگرفت بلکه حتی ورود این محصولات جدید و مشاهده ضعفهای آنها موجب شد تا کاربران کنسولهای بازی همچنان به این مدلها علاقهمند باشند. یکی از این کنسولهای بازی آتاری 2600 نام دارد که با گذشت بیش از یکدهد از ورودش به بازار طرفداران خود را سر پا نگه داشته است تا جایی که بیشتر بازیهای این کنسول برای رایانه یا مدلهای جدیدتر شبیهسازی شده است. البته در این میان شرکتهای بزرگی همچون سونی و نینتندو که با عرضه مدلهایی که بازار کنسولها را متحول کردهاند نیز همچنان ابهت خود را در این بازار حفظ کردهاند.
اگرچه بسیاری از شرکتهای طراح در حوزه ساخت کنسولهای بازي، برای یک بار شانس خود را در عرضه کنسول بازی قابلحمل امتحان کردهاند، اما بدونشک نمیتوان از کنار نامهای بزرگی همچون نینتندو و سونی بهسادگی عبور کنیم. ایندر حالی است که طراحی ظاهری یکی از مهمترین نکاتی است که در موفقیت یا عدم موفقیت یک کنسول بازی دستی نقش بهسزایی ایفا میکند. با نگاه به کنسولهای بازی طراحی شده تا به امروز به خوبی این موضوع روشن میشود که تولیدکنندگان کنسولهای بازی در طراحی کنسولهای دستی کمترین میزان خلاقیت را انجام میدهند به طوریکه از ابتداییترین کنسولهای دستی تا آخرین مدلهای عرضه شده تا به امروز طراحیها بسیار نزدیک به هم بوده است.
پس از استقبال کاربران از کنسولهای بازی دستی، دیگر تولیدکنندگان قدرتمند کنسولهای بازی آن زمان نیز تلاش کردند تا در عرصه کنسولهای دستی نقشی داشته باشند که در این زمینه میتوان به شرکت آتاری اشاره کرد. در واقع آتاری در آن زمان یکی از مطرحترین تولیدکنندگان کنسولهای بازی بود از اینرو سعی کرد با طراحی جدید یک کنسول بازی متفاوت را معرفی کند. لینکس نام محصول آتاری است که 6 ماه پس از عرضه گیمبوی و در پایان تابستان سال 1989 عرضه شد. این کنسول از نظر طراحی ظاهری برخلاف گیمبوی که به صورت عمودی است؛ کاملا افقی طراحی شده است. در این کنسول، صفحه نمایش در وسط کنسول قرار گرفته و دکمههای کنترلی در اطراف آن تعبیه شدهاند. در واقع در این طراحی جای دکمهها تغییری نداشته است اما فاصله بین آنها افزایش پیدا کرده تا صفحهنمایش بین آن دو قرار بگیرد. علاوه بر تغییرات ظاهری این کنسول که به عنوان اولین کنسول دستی محسوب میشود این مدل قادر بود گرافیک را به صورت سهبعدی نمایش دهد به علاوه اینکه از صفحهنمایش رنگی نیز برخوردار بود.
علیرغم تمام این امکانات لینکس آتاری پس از یک سال با افت فروش مواجه شد این در حالی بود که گیم-بوی آتاری همچنان به فروش خود ادامه میداد. یکی از دلایل اصلی این موضوع قیمت بالای آتاری بود. در آن زمان آتاری با قیمت 189 دلار فروخته میشد در حالیکه گیم-بوی تنها 90 دلار قیمت داشت. این موضوع سبب شد که آتاری لینکس 2 را عرضه کند که از نظر ظاهری بسیار شبیه به مدل قبلی طراحی شده بود اما از نظر سختافزاری سعی شده بود از سختافزار قدرتمندی در آن استفاده شود.
هرچند که عرضه کنسول آتاری با موفقیت مواجه نشد اما طراحی شکل ظاهری آن از سوی تولیدکنندگان با استقبال مواجه شد و به عنوان یک استاندارد طراحی در نظر گرفته شد که حتی در مدلهای امروزی نیز شاهد آن هستیم.
اولین شرکتی که از طراحی کنسول آتاری بهره گرفت شرکت سگا بود که ما آنرا بیشتر با بازی سونیک میشناسیم. شرکت سگا در پاییز سال 1990 کنسول گیمگیر خود را معرفی کرد که از نظر ظاهری بسیار شبیه به کنسول لينکس آتاري بود. همچنین این شرکت با حفظ این طراحی و تغییرات اندک در کنسولهای بازی بعدی خود مانند سگا مگانت در سال 1994 و نوماد در سال 1995 دوباره از این طراحی بهره برد. این طراحی همچنان با اندکی تغییرات در حال استفاده است به گونهایکه کنسولهای PSP سونی یکی از بهترین نمونههای استفاده از ایده طراحی کنسول لینکس آتاری و طراحیهای افقی محسوب میشود.
طراحی سوم نیز دوباره به شرکت نینتندو تعلق دارد و هنوز نیز بیشتر خود این شرکت از این طراحی استفاده میکند. در واقـــع دو سال بعد از اینکه نینــتندو در طراحـی یک مـــدل از Game boy خود از طراحی افقی استفاده کرد مدلی را با نام Game Boy Advance SP معرفی کرد که به صورت لپتاپی است. از کنسولهای بازی که از این طراحی استفاده کردهاند میتوان به پانادورا شرکت OpenPanadora و کنسولهای DS شرکت نینتندو اشاره کرد.
بهتازگی نیز شرکت سونی در طراحی آخرین کنسول دستی خود از طراحی جدیدی استفاده کرده که بسیار نزدیک به طراحیهای افقی است با این تفاوت که صفحهنمایش در آن به صورت کشویی قرار دارد و با بالا دادن صفحه نمایش دکمهها نمایان میشوند. در واقع این طراحی نوعی ترکیب حالت طراحی افقی و عمودی محسوب میشود.
موضوعات مرتبط: کنسول بازی