Microsoft Kinect
یکی از جذابترین ابزارهای جانبی کنسول بازی شرکت مایکروسافت در سال گذشته کینکت محسوب میشود که قابلیتهایی با خود به همراه آورد که برای برههای از زمان ایکسباکس 360 را به صدر پرفروشترین کنسولهای بازی منتقل کرد. کینکت بهطور کلی از چند مشخصه اصلی بهره میبرد که دوربين RGB، سنسورهاي عمق، ميكروفون Multi-Array و نرمافزار اجرايي اختصاصي از مهمترین آنها است كه يك فضاي سهبعدي حركتي كامل همراه با قابليت تشخيص ﭼﻬﺮه و صدا را برای کاربر فراهم ميآورد. قيمت کینکت بهتنهايي 149دلار و به همراه کنسول بازی ایکسباکس 360 طراحي جديد G40، 299 دلار است. طراحی کینکت به شکلی است که این وسیله ظاهری زيبا و متناسب با کنسول بازی ايكسباكس360 دارد و از همینرو نهتنها در بالای نمايشگر بلکه در پایین آن نیز به خوبی مینشیند. مشخصات ظاهری این کنسول با يك ﭼﺮاغ LED سبز رﻧﮓ باريك در بالاي آن محسوستر میشود، چراغی كه در ﻫﻨﮕﺎم روشن بودن دﺳﺘﮕﺎﻩ زيبايي خاصي به آن ميبخشد. اما در قسمت مرکزی کینکت دوربين RGB با وضوح 480×640 ﭘﻴﻜﺴﻞ، 32 بيت رﻧﮓ در هر 30 فريم بر ثانيه و دو سنسور عمق بسيار براق و حساس به ﮔﻮنهاي كه اثرات اﻧﮕﺸﺖ و ﮔرد و غبار بر آنها به جا ميماند در طرفين قرار دارند كه در واقع شامل ﭘروﮊكتور ليزري مادون قرمز همراه با يك ﺣﺴﮕر تكرﻧﮓ از نوع CMOS میشود كه اجازه سهبعدي ديدن اتاق را تحت هر شرايط نوري به كينكت ميدهد. سنسورها يك ميدان ديد زاويهاي از 57 درجه به صورت افقي و 43 درجه عمودي با امكان تغيير توسط موتور سطح محوري تا 27 درجه در بالا و يا ﭘﺎيين را فراهم ميآورند، این در حالی است که فناوري اين دوربينها توسط شركت Primesense ﭘﺸﺘﻴﺒﺎني ميشود. علاوه بر دوربينها، كينكت از یک ميكروفون Multi-Array كه قادر به ايجاد تمركز بر منبع صوتي و سركوب سر و صداي محيطي است نیز بهره میبرد. اگرچه تمامی این مشخصات سختافزاری و یا طراحیهای ظاهری اهمیت ویژهای دارند اما براساس اعلام مايكروسافت سس مخصوص اين تركيبات، نرمافزاري است كه اطلاعات را از اين عوامل دريافت و براي نقشهبرداري اسكلتي و نيز تشخيص صورت و صوت ﭘﺮدازش ميكند. اين نرمافزار داخلی توسط شركت Rare كه زیر مجموعه اجرایی Microsoft Game Studio محسوب میشود، ارایه شده که حداقل به 190 مگابایت فضاي ذخيرهسازي يا حافظه نياز دارد كه ﭘﺮاهميتترين بخش آن 60مگابایت حافظه بهطور خاص براي ذخيرهسازي اطلاعات سنسورهاي حركتي به خود اختصاص میدهد كه ثابت بوده و امكان كاهش آن وجود ندارد.
Nintendo 3DS
نینتندو را میتوان یکی از موثرترین شرکتهای تولیدکننده در ورود فناوریهای تازهوارد بهحساب آورد.
باز هم همانند گذشته این شرکت سال پیش محصولی را معرفی کرد که به دلیل استفاده از تکنولوژی نمایش تصاویر سهبعدی در محصول خود با نام 3DS نگاه همگان را به خود توجه کرد. از ویژگیهای این کنسول میتوان به استفاده آن از Autostereoscopy اشاره کرد. این تکنولوژی در ایجاد تصاویر سهبعدی با عمق بالا کمک زیادی به 3DS کرده است.
شاید تنها ایراد بزرگ آن نسبت به 2 کنسول قبلی از خانواده خود اضافه شدن حجم آن باشد، آن هم به مقداری ناچیز. صفحه لمسی که صفحهنمایش پایینی را شامل میشود، کمی کوچکتر و صفحه بالایی کمی بزرگتر شده است.
ابعاد آن نیز نسبتا بیتغییر مانده و بهجز کمی کوچکتر شدن تغییر زیادی نداشته است. رزولوشن تصویر نیز 240×800 پیکسل است که برای یک کنسول دستی آن هم کنسولی از خانواده DS عالی است. البته وضوح تصویر در صفحه لمسی به دلایل مختلف پایینتر است و همان 240×320 پیکسل در نظر گرفته شده است.
لازم به ذکر است که دوربین فراهم شده سهبعدی، توسط شرکت Sharp و با قابلیت Autostereoscopy که در بالا به آن اشاره شد ساخته شده است. علاوه بر این موارد، اگر به قسمت دکمههای کنترلی نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که یک آنالوگ جدید بالای دکمههای حرکتدهنده ساخته شده است که نشان از بزرگی بیشتر بازیهای این کنسول دارد.
این کنسول بازی به شتابسنج داخلی نیز مجهز شده که این قابلیت به کاربر این امکان را میدهد تا با تکان در مورد قابلیتهای سهبعدی این کنسول بازی بد نیست یک بار دیگر به این موضوع اشاره شود که این دستگاه نیازی به هیچ عینکی ندارد. نینتندو نیز با اشاراتی به این عینکها، آنها را به تمسخر گرفته بود.
دیدن تصاویر سهبعدی روی یک تلویزیون بزرگ بسیار لذتبخش است و کاربر را داخل آن قرار میدهد و تاثیر چشمگیری روی کاربر دارد، اما دیدن تصاویر سهبعدی در یک صفحهنمایشگر کوچک تجربهای تازهتر نصیب کاربر میکند.
این در حالی است که به جای اینکه خودتان را در ماجرایی بزرگ قرار دهید، احساس میکنید همهچیز در دستان شما اتفاق میافتد.
پخش تصاویر سهبعدی در شرایطی مشکلاتی هم دارند. بهعنوان نمونه شما میتوانید کنسولتان را به شدت تکان دهید تا متوجه تصاویر بههم ریخته شوید یا میتوانید جلوی یکی از 2 دوربین را بگیرید تا تصویری مبهم را روی صفحهنمایش ببینید.
Sony MOVE
سونی نیز در ادامه روند شرکت نینتندو پی ارایه کنترلرهای حرکتی تمامی تلاش خود را به کار بست تا برای پلیاستیشن 3 خود کنترلری حساس به حرکت و بدونسیم بسازد که نتیجه آن ورود MOVE به بازار بود. در ابتدا نام چوب جادو براي اين کنترلر مطرح شد که با توجه به قابليتهاي هر دو نام نزديکي براي اين وسيله بهشمار ميرفت. Magic Wand به اين علت براي اين وسيله انتخاب شده بود که شباهتهاي ظاهري زيادي با يکديگر داشتند.
MOVE يک بسته کامل محسوب میشود و تنها شامل خود سختافزار نیست. اين وسيله بهتنهايي کارآيي زيادي نخواهد داشت و زماني مورد استفاده قرار ميگيرد که کاربر از يک Play Station Eye هم در کنار آن داشته باشد، اين در حالي است که در بعضي بازيها وجود يک ControllerSub نيز مورد نياز خواهد بود. در مجموع يک بسته کامل بايد شامل اين 3 وسيله باشد تا بتواند کاربر را از خريد محصول خود راضي نگه دارد. اما در اينجا به بررسي اصليترين قسمت اين بسته ميپردازيم، يعني همان قسمتي که Move ناميده ميشود و بر بالاي آن يک توپ کوچک رنگي قرار گرفته است. اين توپ رنگي در واقع از RGB LED تشکيل شده است که با پراکندهکردن و فرستادن نورها به فضا باعث ميشود تمام حرکات کاربر ثبت شود. در مورد کارايي اين نورها بايد به اين نکته اشاره کرد که اين نورها توسط PS Eye دريافت و ثبت خواهد شد. در واقع دوربين تشخيص ميدهد دقيقا اين وسيله کجاست و در حال انجام چه حرکتي است. اين وسيله و Sub Controller در مجموع يک کنترلر کلاسيک و نسبتا کاملتري نسبت به Dual Shock 3 را تشکيل ميدهند که اگر کارکردن با آن سخت نباشد شايد بتوان از بسياري از بازيها لذت بيشتري برد. مشخصات ظاهري اين دستگاه به اين شکل است که يک توپ رنگي در بالاي دسته، دکمههاي اصلي کنترلرهاي شرکت سوني براي پلي استيشن (مربع، دايره، ضربدر و مثلث)، دکمه Home، دکمههاي Start و Select در قسمتهاي کناري و يک Trigger در پشت اين کنترلر قرار گرفته است. بدون هيچگونه اثبات چندين صفحهاي ميتوان اذعان داشت که بهراستي Trigger اين دسته، از RT و LT کنترلرهاي X360 الهام گرفته است. البته در پايين اين کنترلر يک گيره براي اتصال بند به مچ و يک درگاه USB وجود دارد. همچنين اين کنترلر از باتريهاي ليتيومي يوني بهره ميبرد که توسط همان درگاه USB شارژ خواهد شد. به جز آن توپ گرد رنگي که حرکات را منتقل ميکند، اين کنترلر داراي 3سنسور و 3 شتابسنج قوي هم هست که کار حرکت در همه جهات را تکميل ميکند. در مجموع Move داراي سنسورها و شتابسنجهاي بسيار قوي و خوبي است که حتي ممکن است قويتر از کنترلر Wii عمل کنند.
موضوعات مرتبط: کنسول بازی