سونی عذرخواهی کرد
هنوز چند روزی از معذرت خواهی مدیران ارشد شرکت سونی برای سرقت اطلاعات 77 میلیون کاربر شبکه پلی استیشن نگذشته بود که خبر دیگری بازار این غول فناوری را لرزاند.
اطلاعات 24 میلیون و 600 هزار کاربر دیگر نیز برای بار دوم هک شده است که از این میان ممکن است اطلاعات بیش از 20 هزار کارت اعتباری نیز در اختیار سارقان قرار گرفته باشد.
در مجموع اطلاعات بیش از 100میلیون کاربر شبکه پلیاستیشن به سرقت رفته است. با این وجود مدیر بخش بازیهای ویدیویی این شرکت که همراه با سه مدیر ارشد دیگر مقابل خبرنگاران سر خم کرده بودند تا به صورت سنتی از خبرنگاران و کاربرانشان عذرخواهی کنند، اعلام کرد: «بخشی از شبکه که مورد دسترسی سارقان اطلاعاتی قرار گرفته با بهروزرسانی امنیتی تا هفته آینده در دسترس خواهد بود. از طرفی کلیه مسوولان شبکه تمامی منافذ امنیتی را برای جلوگیری از باز رخداد این واقعه مورد بررسی اساسی قرار میدهند».
این در حالی است که به نظر میرسد پس از وقوع این حادثه کازو هیرایی به همراه تیمی از FBI تحقیقات ابتدایی خود را برای پیدا کردن سرنخی از این ماجرا آغاز کردهاند. این تحقیقات گسترده که اصطلاحا از آن به عنوان حمله جنایی سایبری یاد کردهاند از دیتاسنتر این شرکت در کالیفرنیای آمریکا آغاز شده است. اطلاعات حساب کاربر، شناسه کاربران، تاریخ تولد و اطلاعات لازم برای دسترسی به حساب کاربری مهمترین بخش از اطلاعات به سرقت رفته را تشکیل میدهند و از همینرو کازو هیرایی از تمامی کاربران شبکه پلیاستیشن درخواست کرده تا هرچه سریعتر نسبت به تغییر رمز کاربر خود مبادرت بورزند. البته هیرایی همچنان به این موضوع تاکید میکند که هیچ مدرک مستقیمی دال بر دزدیدهشدن اطلاعات وجود ندارد که البته این موضوع هیچ چیزی از مسوولیت ما نسبت به عواقب این موضوع نمیکاهد. وجود اطلاعات بیش از 10 میلیون کارت اعتباری و پیچیدگی مختص به آن موجب شده تا هنوز سونی به نتیجه منطقی در مورد دزدیدهشده یا عدم آن دست پیدا نکند.
مدیر بازیهای ویدیویی سونی در بخش دیگری از این کنفرانی ادامه داد: «شرکت، نرمافزارهای مانیتورینگ، افزایش سطح امنیتی اطلاعات و رمزگذاری از مهمترین تغییرات و بهروزرسانیها در ساختمان امنیتی شبکه بازخوانی شده محسوب میشود تا بار دیگر شاهد بروز چنین اتفاقی نباشیم».
براساس اطلاعاتی که خود سونی منتشر کرده است اطلاعات کاربری بیش از 77 میلیون کاربر شبکه به سرقت رفته که حدود 36 میلیون آنها در آمریکا، 32 میلیون نفر در اروپا و 9 میلیون نفر در آسیا زندگی میکنند. از طرفی حدود 715 هزار اطلاعات کاربری نیز ار طریق کشور استرالیا به ثبت رسیده است. از همینرو فشار کاربران روی مسوولان شرکت سونی برای جبران زیان وارده به کاربران و بازگردانی سرویس شبکه، بیش از پیش احساس میشود.
با این حال هیرایی و همگارانش اعتقاد دارند که این اتفاق مانع از برنامهریزی آنها برای عرضه نسل جدید محصولات همچون تبلت اینترنتی این شرکت که برای رقابت با آیپد اپل روانه بازار شده نخواهد شد. در این میان این مسوول بلندپایه عدم ارایه اطلاعات شفاف در خصوص هکشدن شبکه را رد کرده و بر این موضع تاکید کرده که سرویس شبکه پلیاستیشن توسط خود سونی و به صورت موقتی برای مقابله با حملات احتمالی هکرها از مدار خارج شده است تا زمان کافی برای بررسی رخداد پیش آمده وجود داشته باشد.
با این حال یکی از خبرنویسان حوزه امنیت الکترونیکی در ژاپن با رد این خبر اظهار داشت که سونی در حوزه تجارت شبکه پلیاستیشن با مشکلات جدی و کاهش کاربران مواجه شده بوده و از همینرو کاربران و نیز اعتماد خود را نسبت به آن از دست داده بودند.
به اعتقاد این خبرنویس سونی مدتزمان زیادی انتظار کشیده تا به این نقطه برسد تا پس از گذشت مدتزمانی نامشخص به مشکلات این شبکه اعتراف کند. اما نقطه واضح این است که حتی در این لحظه نیز همچنان سونی متوجه نیست که سیستم شبکهاش با مشکل جدی مواجه است.
چه اتفاقی افتاد
شرکت سونی همچون تمامی تولیدکنندگان کنسول برای دسترسی کاربران خود از طریق دنیای مجازی اینترنت راهی با نام شبکه اختصاصی پلیاستیشن در نظر گرفته که به تمامی مصرفکنندگان این امکان را میدهد تا به صورت آنلاین با یکدیگر بازی کنند. از دیگر امکانات این شبکه میتوان به خرید لایسنس بازیها اشاره کرد که این موضوع لزوم ورود اطلاعات کارتهای اعتباری کاربران را نشان میدهد. این در حالی است که دسترسی به فروشگاه موزیک و فیلم نیز از طریق این شبکه برای کاربران فعالسازی میشد.
هکرها نیز از حفره امنیتی موجود بهره بردهاند و در تاریخ 20 آپریل و پس از حمله سایبری شبکه پلیاستیشن را هم و به تبع آن دسترسی کاربران نیز به این شبکه کاملا قطع شد. البته به نظر میرسد کارشناسان سونی از 3 روز پیش از هکشدن شبکه به این موضوع مشکوک شده بودند که متاسفانه هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده بودند.
اما موضوع به همین جا ختم نمیشود و بیشتر فعالان حقوقی به نیابت از موکلان خود از شرکت سونی به دلیل اتفاق پیش آمده شکایت کردند. در این شکواییهها مهمترین دلایل ذکر شده، قصور سونی از ارایه سیستم امنیتی مناسب است که موجب به سرقت رفتن اطلاعات کاربری و کارتهای اعتباری آنها شده است.
این اطلاعات که به سرقت رفتن آنها از طرف سونی همچنان به عنوان یک احتمال در نظر گرفته شده، ممکن است زیانی جبراننشدنی به کاربران سطح بالای این شبکه وارد کند. در سایت رسمی تولیدکننده توصیه شده است که کاربران اطلاعات ذخیره شده در شبکه پلی استیشن را پاک کنند.
منبع : عصر ارتباط
موضوعات مرتبط: کنسول بازی