خيليها از جمله خود من، حدودا هفت هشت سالي منتظر بازياي بودند که ساخته شدنش تاييد نشده بود. سالها گذشت و انتظار به سر آمد. روزي فرارسيد که شايد براي خيلي از گيمرهاي ايراني نيز روز مهمي باشد.
چون قرار است Mafia II منتشر شود؛ ادامهاي بر يک داستان بينظير و فوقالعاده تاثيرگذار. بدون شک ميتوان گفت مافيا يکي از 10 بازي برتري است که اکثر ايرانيها عاشق آن هستند. دليل آن نيز واضح است.
چيزي که هميشه باعث محبوبيت مافيا شده، داستان جذاب و پر راز و رمز آن است. شماره دوم مافيا هم داستان بينظيري دارد که تا اواخر بازي شما را همراه ميکند و در آخر متعجب و متحير شما را بر جا ميگذارد. شخصيت اصلي بازي پسري با نام Vito است که از يک پادوي گروههاي بزرگ مافيايي تبديل به عضو واقعي باندهاي مافيايي ميشود.
خانواده ويتو، خانوادهای فقير بودند. آنها از سيسيل (ايتاليا) به اميد زندگي بهتر به خليج امپاير (Empire Bay) مهاجرت ميکنند. زندگي به اين خانواده هم چنان سخت ميگذرد. ويتو به يادگيري زبان انگليسي و تحصيل ميپردازد. اما او آدم اين کار نيست. او ذاتا يک خلافکار است.
ويتو کمي بزرگتر ميشود و با دوست قديمياش جو، تصميم ميگيرند به خلافکاري و دزدي روي بياورند. کار آنها با موفقيت ادامه پيدا ميکند تا اينکه در جريان يک دزدي ويتو و جو شناسايي ميشوند. جو فرار ميکند اما دستگير ميشود. حال ويتو دو حق انتخاب براي زندگي پيش رويش دارد؛ يا به زندان برود و چند سالي زندگي بيهوده خود را بگذراند يا اينکه به جنگ برود و عليه کشور اصلي خودش بجنگد.
انتخاب ويتو جنگ بود. چند سالي ميگذرد و ويتو به بهانه آسيبهاي جسمي به خليج امپاير باز ميگردد. جو که از ديدن دوست صميمي خودش شگفتزده شده است با جعل اسناد سعي ميکند که ديگر ويتو به جنگ باز نگردد تا در کنار او به فعاليتهاي مافيايي بپردازند.
ابتدا ويتو ميخواهد زندگي آرام و معمولي شروع کند. اما کارهايي که به او سپرده ميشود براي او کسلکننده هستند. پدر وي نيز که چند وقت پيش مرده، بدهي زيادي به جاي گذاشته است که براي به دست آوردن پول، او بايد دست به هر کاري بزند تا ديگران مزاحم مادر و خواهرش نشوند.
اينها عواملي هستند که شايد باعث شد ويتو دست از کارهاي کسالتآور بکشد و باز هم پيشنهاد جو را قبول کند. بدين ترتيب اين دو بار ديگر خلافکاريهاي خود را از اول شروع ميکنند. داستان بازي از همان اول بازي شما را همراه خود ميکند و مجبور ميشويد تا آخر بازي حتي براي متوجه شدن داستان هم که شده آن را پيگيري کنيد.
ديالوگهاي قوي به هر چه زيباتر شدن داستان کمک شاياني انجام ميکند. الفاظي که استفاده ميشود و ... نشاندهنده قريحه قوي يک نويسنده ماهر است. شخصيتپردازيها از نظر داستاني ضعفي ندارند و حتي ميتوان آن را نقطه قوت ناميد. اين ويژگي را در به ندرت در بازيهاي منتشرشده امسال ديدهايم. نحوه روايت داستان نيز واقعا بينظير است.
در واقع بايد گفت اين نسخه هم همانند نسخه اول بازي روايت ميشود و سير داستاني جالبي براي خود دارد که به جز مافيا شايد در هيچ بازي ديگري آن را نديدهايم. در هر حال بايد گفت چيزي که مافيا را از ساير بازيها جدا ميکند. اين نوع بازيها اغلب موفقيتهاي زيادي کسب ميکنند مانند RDR که بدون شک يکي از پنج عنوان برتر امسال است.
اما ضعفهاي گيمپلي مافيا کمي از ارزشهاي بازي کم ميکند و سطح نمرات را پايين ميآورد. البته ضعفها آنچنان مهم نيستند که حتي بتوان در مورد آنها يک پاراگراف نوشت. اما ميتوان به آنها اشارههايي کوچک کرد. وجود محيطي کم مصرف براي بازيکننده يا دوربين نزديک به کاراکتر هنگام سپري کردن زمان در ساختمانها و چندين مورد ديگر که به شخصه آنها را هنگام اجراي بازي خيلي عذابآور نيافتم.
شايد تعدادي ايراد کوچک چند ثانيهاي مرا کلافه ميکرد اما به قدري قابل ملاحظه نبودند که بخواهم با آن عيوب جزيي، بازي را به چالش بکشانم. به عنوان طرفدار قديمي اصلا اين نمرات را قبول ندارم ولي توضيح اينکه چرا اين نمرات پايين نصيب بازي مافيا 2 شده است شايد نيازمند نوشتاري دو، سه هزار کلمهاي است. اما گيمپلي بازي به عنوان يک اکشن سوم شخص عالي است.
ايراد ديگري ميتوان به اين بخش گرفت بخش تيراندازي بازي است. بخش تيراندازي در کل عالي است اما شايد استفاده از يک نوع نشانه براي هدفگيري آن هم يک نشانه خيلي قديمي و از مد افتاده خيلي درست نباشد. نشانه دقيقا هماني است که در شماره اول هم بود. در بازي به جزييات بازي زياد پرداخته شده است. با وجود اينکه در کل فقط محيط بازي باز و آزاد است اما بازي يک سندباکس به حساب نمي آيد.
شما در محيط آزاديد اما هميشه يک ماموريت اصلي داريد. آبجکتهاي مورد استفاده زيادند و ميتوانند در همان مراحل مورد استفاده قرار بگيرند. جزييات محيطي نيز بسيار بالا هستند. دقيقا مانند RDR که چندين ماه پيش مشاهدهاش کرديم، اين بازي نيز از اين جزييات متعجبکننده برخوردار است.
جالب آن است که با وجود اينکه اين بازي يک بازي نسبتا خطي است ولي داراي يک محيط باز است و همه چيز از پيش مشخص شده نيستند. سيستم قوي هوش مصنوعي، اين بازي را جذابتر کرده است. ممکن است از ديدن پيرمردي که در سرماي زمستان و در آن برف و يخ ليز ميخورد و به زمين ميافتد تعجب کنيد، اما از اين جور اتفاقات در بازي زياد ميافتد.
گرافيک بازي واقعا زيبا و چشمنواز است. شايد باگها ايراد بزرگي نباشند اما انيميشنهاي صورت، چهره و حتي بدن ويتو نقصهايي دارند که او را تا حدودي بيروح کردهاند. البته شخصيتهاي ديگر چنين مشکلاتي در طراحي ندارند. متاسفانه اين انيميشنهاي نصفه و نيمه، توانسته به بازي ضربه وارد کند.
موسيقي بازي در يک کلام شاهکار است. موسيقي متن قوي به همراه آهنگهاي فوقالعاده و بينظير بازي باعث شدهاند تا اين بازي از حيث موسيقي هيچ چيز کم نداشته باشد. واقعا نميتوان از موسيقي بازي حتي يک ايراد جزيي گرفت. عناويني که امسال موسيقي فوقالعادهاي داشتند، زياد نبودند.
شايد تنها بتوان به MW2 اشاره کرد که با توجه به اينکه يک موزيسين معروف، طراحي موسيقي آن را به عهده گرفته بود انتظار ديگري از آن ميرفت يا Final Fantasy که داراي موسيقي قوي بود. مافيا 2 يکي از عناويني است که امسال ميتواند نامزد بخش بهترين موسيقي سال باشد.
از نظر صداگذاريها، از ديد من، به جز صداي Vito همه صداها به جا استفاده شدهاند. البته نحوه صداگذاري شخصيت ويتو ايراد خاصي ندارد اما به نوعي صداي انتخابشده با صورت و چهره او نميخواند.
اما موضوع آنقدرها هم حاد نيست و ميتوان از آن به راحتي گذشت و با آن کنار آمد. افکتها نيز بدون ايراد هستند و به شما قول ميدهم که يکي از بهترينهاي صدا و موسيقي امسال مافيا 2 خواهد بود.
توصيه ميکنم به درجهبندي سني بازي توجه کافي کنيد. بازي داراي صحنههاي غيراخلاقي است که شايد اين موضوع مورد پسند خيلي از خانوادههاي ايراني نباشد. بازي همانند نسخه اول است و اين امر کاملا پس از انجام بازي براي همه کساني که شماره اول را بازي کردهاند، آشکار ميشود. فضاي مافيا 2 حالتي نوستالژيک دارد و به يقين ميتواند دل طرفداران قديمي را به دست آورد.
مشخصات :
سازنده: 2K Czech
ناشر: 2K Games
تاريخ انتشار: 24 اوت (آمريکاي شمالي)، 26 اوت (استراليا)، 27 اوت (اروپا)
پلتفرم: X360 ، PS3 ، PC
سبک: سوم شخص، اکشن ادونچر
بررسي نسخه: X360
منبع : عصر ارتباط
موضوعات مرتبط: اطلاعات کامپیوتری